Mattermap.nl maakt gebruik van cookies om goed te kunnen functioneren.
We zijn wettelijk verplicht je hierover te informeren. Klik hier voor meer informatie. sluit

my mattermap

Smart City / Mobiliteit

Mattermap door Rens van Wijk 31 mei 2018

Hoe vormen Smart City en Mobiliteit elkaar?

  • Smart City beïnvloedt de mobiliteit van mensen in een stad.

    • "However, on the other hand, the negative effects of mobility are also becoming more and more abvious, with energy consumption, greenhouse gas emissions, air pollution, noise pullution, accidents, the severing of landscapes and communities being just a few poigant examples." (Bertolini, 2012, p. 18). ...»
      Bertolini (2012) Bron: Bertolini (2012)
    • A first concern highlighted in smart urbanism is the technocratic way of governingcities (Kitchin, 2014; Kitchin, Lauriault, & McArdle, 2016). Urban characteristics and processes to numbers, maps, graphs and pretty visualizations which are, if data are streamed real time or nearly real time, continuously updated (Klau-ser, Paasche & Söderstorm, 2014) The underlying assumption is that a centralized, Multi-faceted and dynamic evidence base provides an objective and non-idealistic account of urban processes and situations, by which city managers can identify and address 'all urban problems'. ...»
      Verrest & Pfeffer (2018) Bron: Verrest & Pfeffer (2018)
    • Openbaar vervoernetwerken worden gestuurd door Smart City processen. Bijvoorbeeld het aansturen van bussen en verdelen van Vehicle-Sharing mogelijkheden over de stad vindt op deze wijze plaats.
      De Vries (2018) Bron: De Vries (2018)
  • Mobiliteit beïnvloedt processen in de Smart City.

    • Door toenames in mobiliteit ontstaan er meer en meer thin places. Via Smart City kan op deze problematiek ingespeeld worden: Dit roept echter ethische bezwaren op over persoonlijke vrijheid vs. praktisch nut. ...»
      Bertolini (2012) Bron: Bertolini (2012)
    • "Highlighting urbanism in a smart urbanism framework urges a number of questions and considerations to be at the core of smart urbanism. Firstly, understanding the urban as relational means that analyses of how smart policies shape and are shaped by the urban need to go beyond the physical and administrative boundaries and categories of the city. They should address questions such as how smart metering of water shapes water availability in the urban fringes, how urban–rural mobility is impacted by new kinds of smart transport or how informal practices can contribute to smart urban development." (Verrest & Pfeffer, 2018, p. 11). ...»
      Verrest & Pfeffer (2018) Bron: Verrest & Pfeffer (2018)
    • "Parallel to the increasing penetration of data, algorithms and social and mobile technologies
      into our daily lives and growing attention for urban sustainability pathways, the concept
      of Smart City i
      s gaining traction in urban development and city governance around
      the globe. It became a global urban policy and development model (leitmotiv) which circulated,
      migrated and mutated through processes of policy mobility." (Verrest & Pfeffer, 2018, p.3)
      ...»
      Verrest & Pfeffer (2018) Bron: Verrest & Pfeffer (2018)
  • Waarom is mobiliteit belangrijk voor Smart City?

    • Hypermobiele samenleving: From ‘thick’ to ‘thin places’. --> Mobiliteit zorgt voor dat bepaalde plaatsen in een stad, dus ook een Smart City, van 'thick places' naar 'thin places' gaan. Een hogere mate van mobiliteit op een plek zorgt voor een grotere verandering naar een 'thin place'.
      ?
      ...»
      Bron: De Vries (2018)
    • Milieueffecten --> Een hogere mate van mobiliteit zorgt voor een groter negatieve impact op het milieu en dus zijn de milieueffecten groter. Het terugdringen van milieueffecten door mobiliteit kan worden bereikt door een effectievere manier van mobiliteit (bijv. Sharing Economy).
      ?
      ...»
      De Vries (2018) Bron: De Vries (2018)
    • Ruimtelijke effecten – verstedelijking, barrières --> Door een grotere mate van verstedelijking zal de mobiliteit in de stad toenemen en de effectiviteit van mobiliteit toenemen per persoon. Mobiliteit heeft ruimtelijke effecten op de stad, dus ook de Smart City.
      ?
      ...»
      De Vries (2018) Bron: De Vries (2018)
    • Volksgezondheid --> Een toename van mobiliteit zorgt voor een afname van de volksgezondheid. Door externe effecten van mobiliteit (fijnstof, ongelukken etc.) zal dit voornamelijk afnemen. Een toename in techniek in mobiliteit zou echter de afname van de volksgezondheid kunnen verminderen. ...»
      De Vries (2018) Bron: De Vries (2018)
    • Rechtvaardigheid – mobility justice --> De mate van toegang tot mobiliteit zorgt voor een bepaalde vorm van rechtvaardigheid, namelijk mobility justice. Mobility injustice ontstaat wanneer niet iedereen gelijke toegang heeft tot mobiliteit en dus niet gelijke kansen heeft in de samenleving door een slechte bereikbaarheid. ...»
      De Vries (2018) Bron: De Vries (2018)
  • Hoe vormen de Three Urban Fabrics een Smart City?

    • "The urban fabrics of cities grew to be ‘one-hour wide’ based on the speed at which people can move in them. If they go beyond this they begin to be dysfunctional and start to change their infrastructure and land use to adapt again to this fundamental principle" (Van Wee et al., 2006; Cervero, 2011). ...»
      Newman et al. (2016) Bron: Newman et al. (2016)
    • "First, the public transport (transit) urban fabric and then the motor car (auto) urban fabric have enabled the growth and enlargement of cities. The new fabrics replace some of the old elements, functions and qualities but the three fabrics still exist and are still evolving." (Newman et al., 2016, p. 431). ...»
      Newman et al. (2016) Bron: Newman et al. (2016)
    • "Debate on travel-time budgets is about how non-work travel time is included as well as how travel time is measured (Mokhtarian and Chen, 2004). However, the way that workplace travel time relates to the development of different urban fabrics seems to be generally accepted and the data quite powerful."(Newman et al., 2016, p. 432). ...»
      Newman et al. (2016) Bron: Newman et al. (2016)
    • "The ‘peak car’ phenomenon (Millard-Ball and Schipper, 2010; Gargett, 2012; Newman and Kenworthy, 2011) appears to be related to a simultaneous rediscovery of the value of walking and transit city fabrics, especially a new awareness of their economic value (Glaeser, 2011; Newman and Kenworthy, 2015). There is also an increasing number of cities building fast urban rail due to its travel-time savings over deteriorating motor car traffic congestion." (Newman et al., 2016, p. 435). ...»
      Newman et al. (2016) Bron: Newman et al. (2016)
  • Beïnvloedt de duurzaamheid van mobiliteit de Smart City?

    • "The first conceptual building block pointed at the need to integrate transport and land use
      planning and to cultivate the links with other relevant disciplines." (Bertolini, 2012, p. 23).
      Bertolini (2012) Bron: Bertolini (2012)
    • "The second conceptual building block introduced an approach to coping with irreducible
      uncertainty in planning. In practice, how to cope with uncertainty is increasingly recognized
      as key to addressi
      ng upcoming societal challenges that go well beyond those discussed in
      this paper (think for instance at issues related to climate change or nuclear energy)." (Bertolini, 2012, p. 24).
      ...»
      Bertolini (2012) Bron: Bertolini (2012)
    • "The third conceptual building block proposed a framework to more effectively link planning science and planning practice. The challenge for planning practice here seems to be that of finding ways to ‘make room for reflection’ in practices that, both in the public and private sector, seem increasingly under pressure to deliver on narrow, short term targets. It implies a more experimental attitude towards policy and more reflective attitude towards knowledge. Interaction between planning science and practice should be central to the education philosophy, and reflection in action be acknowledged as the main way professionals learn." (Bertolini, 2012, p. 24). ...»
      Bertolini (2012) Bron: Bertolini (2012)

reacties

reacties

reageer

poll