Mattermap.nl maakt gebruik van cookies om goed te kunnen functioneren.
We zijn wettelijk verplicht je hierover te informeren. Klik hier voor meer informatie. sluit

my mattermap

NIEUWS OP MAAT

Mattermap door Terence Garnier 03 maart 2017

Wat zijn de kansen en gevolgen van nieuws op maat?

  • Voordelen van nieuws op maat

    • Er komt per dag heel veel informatie op je af. Maar niet alles daarvan is voor iedereen interessant. Wij halen die overload weg.
      Marjolein van der Aar projectleider Valda Bron:
    • De een (Google) kan niet zonder de ander, de ander (de uitgever) heeft veel baat bij de een. Google Now is, net als Google News, afhankelijk van goede content van derden. Van platforms als dichtbij dus. Google maakt zelf helemaal niets (althans, geen content in de traditionele zin) maar is wel beregoed in het scrapen en aggregeren van alles dat relevant is. En voegt er iets aan toe waar traditionele uitgevers (dichtbij incluis) niet zo sterk in zijn gebleken: het koppelen van de juiste informatie aan het juiste publiek en het juiste moment. ...»
      Bart Brouwers Hoogleraar Journalistiek RUG Bron: dodebomen.nl 05/08/2013
    • Custom news could be described as a hybrid between push and pull used by news sites like CNN as well as search engines such as Excite and Yahoo, and gives the user an option to create his or her own homepage at the search- or newssite, consisting of pre-selected news topics and services such as horoscopes, stock quotes and so on. Such services - called ‘custom news’ as for example “my.cnn” - allow the reader to login at any time to a certain Web page and watch their personal picks of the moment’s news. The central point remains the same: customisation of content is one of the key discerning elements of online journalism. ...»
      Mark Deuze Hoogleraar Mediastudies Universiteit van Amsterdam Bron: scholarworks.iu.edu 01/01/2001
    • Vast staat dat het internet, samen met de verspreiding van mobiele technologieën, zorgt voor gestegen mogelijkheden om het nieuws te consumeren: overal, wanneer en in elke vorm.
      Angela Powers CEO of Angela's Insurance Bron: The fragmenting mass media marketplace 01/01/2012
    • Nieuws consumeren via een tablet of smartphone is echter meer dan een digitale versie van een krant lezen. Applicaties bieden nieuws op maat aan, en via mobiel internet kunnen nieuwssites geraadpleegd worden. Hoe mensen informatie vergaren, zal met de komst van de tablet en smartphone dan ook grondig veranderen ...»
      Tom Rosenstiel American Press Institute Bron: Understanding the participatory news consumer 14/03/2011
    • Samen met de redactie maakt een algoritme die selectie. Hetzelfde algoritme dat wordt ingezet voor de gepersonaliseerde nieuwsbrief en de online feed. De ontwikkeling ervan duurde een half jaar, waarna het een naam kreeg: de aanbevelingsmachine. ...»
      Anne Schuth Blendle Bron: nrc.nl 07/02/2017
    • Zulke algoritmen, in feite reeksen computerhandelingen gekoppeld aan een wiskundige berekening met soms wel honderden variabelen, worden op steeds meer gebieden toegepast. Naast nieuwsartikelen worden ze losgelaten op onder meer online muziek, televisieseries, hotels en vrijgezellen. Regelmatig worden algoritmes zo geprogrammeerd dat ze leren van eerdere uitkomsten. Spoelde je een nummer door uit de Discover Weekly-playlist van Spotify? Staat genoteerd. ...»
      Anne Schuth Blendle Bron: nrc.nl 07/02/2017
    • Het oordeelsvermogen van mensen wordt bevorderd door de grote beschikbaarheid van nieuws op maat. Dit bevordert de maatschappelijke participatie van mensen.
      Hugo van Engelsdorp Gastelaars VillaMedia Bron: Villa Media
  • Nadelen/obstakels van nieuws op maat

    • Journalisten zijn conservatief. Nieuws brengen doet hij van oudsher op 'gut feeling'. Dat laat hij niet zomaar los.
      Erik van Heeswijk SmartOcto Bron:
    • Algoritmes zijn alleen bruikbaar als de software ook slim is. Neem Facebook. Daar geldt: hoe vaker een stuk wordt aangeklikt, hoe meer mensen het te zien krijgen. Daardoor worden kattenfilmpjes op dezelfde waarde geschat als een doorwrochte analyse van de politiek. Alle vorm van sturing ontbreekt. En dat is juist waarom je niet alles moet automatiseren. ...»
      Ties Joosten chef Blendle Bron:
    • Geotags zijn dus nuttig in bepaalde situaties of voor specifieke doeleinden, maar er is natuurlijk ook nog het privacy-aspect. In principe kan men op basis van deze info immers nagaan waar u geweest bent. ...»
      Ondernemingsdatabank Bron: ondernemingsdatabank.indicator.nl 20/04/2016
    • Vroeger, in het tijdperk der videotheken, werden ook films aangeraden. Niet door algoritmes, maar door echte kenners die het leuk vonden je te verrassen, te prikkelen, je uit die comfortzone te trekken op basis van zowel mensen- als mediakennis. En daar ligt het grote nadeel van de filterbubbel: het verdwijnen van ‘serendipiteit.’ Serendipiteit leidt tot innovatie, diversiteit en creativiteit. Maar door de filterbubbel wordt de tijdlijn voorspelbaar, nooit verrassend. Algoritmes zijn erop gebouwd om altijd je eigen wereldbeeld te bevestigen, maar zullen deze nooit verstoren. ...»
      Bart Delwig Social Inc. Bron: emerce.nl
    • Bedrijven als Facebook en Google maken een specifiek op jou afgestemde informatieselectie op basis van je persoonlijke profiel: je opleiding, nationaliteit, interesses, je aankopen etcetera. Je kunt zelf niet zien welke informatie er voor jou wordt weggelaten of juist wordt uitgelicht, maar je zal automatisch vooral gelijkgestemden treffen. En die beperkte, eenzijdige informatieweergave beïnvloedt vanzelfsprekend hoe je over bepaalde zaken denkt. ...»
      Louise Korthals Gooi en Eemlander Bron: gooieneemlander.nl 17/01/2017
    • “Serendipitous exploration allows people to maintain a
      prolonged exposure to news information and facilitates access and assimilation of its content”
      Ayman Moghnieh Bron: lib.ugent.be
    • Één van de nadelige gevolgen is de vernauwing van het begrip nieuwswaarde. Criteria als 'het persoonlijk conflict' bepalen in toenemende mate de nieuwswaarde.
      Hugo van Engelsdorp Gastelaars VillaMedia Bron: villamedia.nl
    • "Fail Fast, Fail Forward en Fail Fearless. Wees niet de contentstrateeg die ‘het niet weet’ of ‘zegt het te weten, maar het toch niet weet’. Wees vooral de contentstrateeg die ‘het gewoon probeert’.”
      Rutger Verhoeven Hoofd digital BNN-VARA Bron: De kracht van content 13/11/2014
    • Het is makkelijk blind te vertrouwen op deze persoonlijke algoritmes, die keer op keer onze wereldvisie bevestigen. Ondertussen wordt de filterbubbel groter en groter, en steeds moeilijker om aan te ontsnappen. Misschien kunnen we hier beter spreken over een muur dan een bubbel, waarin iedere bevestiging aan de algoritmes een nieuwe steen toevoegt. We voelen ons fijn en vertrouwd binnen deze muren, en stoppen onszelf zonder dat we het doorhebben in een hokje. ...»
      Bart Delwig Emerce Bron: emerce.nl
  • Wat kunnen adverteerders betekenen?

    • Hoe scherper je content, hoe groter de kans dat je bereikt wat je wilt met je contentmarketing. Scherp, in de zin van dat je content precíes aansluit bij de wensen en behoeften van je doelgroep. Persona’s en user stories zijn handige middelen om aan deze scherpe, doelgroepgerichte content te werken. Een laatste tool in de gereedschapskist van de contentmarketeer is de customer journey. ...»
      Pien van der Steen Bron: dekrachtvancontent.nl 28/07/2014
    • Many local businesses are finding that hyperlocal advertising — in any media channel that is primarily focused on the needs and issues of the people in that immediate vicinity or community — are more effective than traditional mass-market ads. ...»
      Itai Elizur Small Business Trends Bron: smallbiztrends.com 16/01/2017
    • Zoals een jonge Amerikaanse vrouw die er via gerichte advertenties van winkelketen Target achterkwam dat ze zwanger was doordat de algoritmen haar koopgedrag hadden geanalyseerd.
      Maurits Martijn De Correspondent Bron:
    • Fastfoodketen Taco Bell heeft een app gelanceerd die is voorzien van een gps-bestelfunctie. Gebruikers van de app kunnen hiermee vooraf een bestelling plaatsen en afrekenen wanneer zij bij een Taco Bell gaan eten. Om te zorgen dat de bestelling van de klant altijd op de best mogelijke temperatuur is wanneer deze arriveert, gebruikt de keten de GPS-gegevens van de klant. Zo wordt er een inschatting gemaakt hoe laat de klant arriveert en hoe laat er gestart moet worden met het bereiden van zijn of haar bestelling. ...»
      Inquisitr Bron: Retail News 03/11/2014
    • Adverteerders moeten alleszins zien dat ze mee zijn want Hotpot is een uitstekend kanaal om gezien en gevonden te worden. Zeker nu de telefoonboek aan het verdwijnen is en Truvo dus aan terrein verliest, gaan meer en meer mensen via Google beginnen zoeken en wie niet vindbaar is zal ook geen of weinig klanten trekken. ...»
      Tom Bogaert QueroMedia Bron: queromedia.be 16/11/2010
    • De populaire turn-by-turn kaartenapplicatie Waze start een platform waarbij lokale bedrijven 'GPS-reclame' kunnen inkopen. Voor een bepaald bedrag kunnen adverteerders een plekje op de GPS-kaart kopen. Gebruikers van de mobiele applicatie krijgen op precies die plek de boodschap op hun smartphone te zien. ...»
      Chris Koenis Webwereld Bron: webwereld.nl
    • Een interessante invalshoek voor onderzoek naar mobiele nieuwsconsumptie is de weg die
      consumenten afleggen om tot nieuwsconsumptie te komen, en de verschillende rituelen en
      gewoontes die ze daarbij g
      ebruiken. ...»
      Sanda Erdelez Information Scientist University of Missouri Bron: lib.ugent.be 01/01/2011
  • Wat is de rol van gps?

    • “Is geolocatie het wondermiddel om de lokale journalistiek te redden?”. Jefferson denkt even na. “Misschien niet, er is wel meer mis in de sector. Maar als je kijkt naar Pokémon Go, Uber en Lyft zie je dat het gebruik van geolocaties alleen maar aan het groeien is. Door dit als journalistiek te negeren mis je een gigantische belangrijke ontwikkeling.” ...»
      Stephen Jefferson CEO Bloom Bron: svdj.nl
    • Apps hebben de functie die de locatie deelt, het geo-taggen, standaard aan staan. "Mensen zijn zich te weinig bewust van geotagging."
      Bits of Freedom Bron:
    • In Eindhoven is een proef gestart met de Politie app, waarbij gebruikers, als ze dat willen, locatiespecifieke berichten van de politie ontvangen op hun smartphone. Het gaat bijvoorbeeld om berichten aan appgebruikers, die zich in een gebied bevinden waar brand is gesticht of als er in hun straat is ingebroken. Via een pushbericht worden gebruikers dan opgeroepen om extra alert te zijn, maatregelen te nemen of de politie te informeren. ...»
      Politie Eindhoven Bron: politie.nl 14/03/2015
    • Een integratie met FourSquare of Groupon of een extra functie die je toelaat je aan te melden op een locatie en dat te delen met je Hotpot vrienden zou wel leuk zijn en zou zo mogelijk het succes van dit product nog kunnen vergroten. ...»
      Tom Bogaert QueroMedia Bron: queromedia.be 16/11/2010
    • Facebook helps you connect with the world around you. To better show you this content at just the right place and time, today we’re launching a new feature called Place Tips. Place tips will show you fun, useful and relevant info about the place you’re at. Tapping on place tips won’t post on Facebook or show anyone where you are. ...»
      Mike LeBeau Product manager Facebook Bron: newsroom.fb.com 29/01/2015
  • Welke initiatieven zijn er al?

    • Bij VALDA kun je supermakkelijk nieuws bijhouden en delen met je vrienden. Je nieuwsfeed wordt bij ons aangepast op jouw interesses, zodat je niet meer eindeloos hoeft te scrollen voordat je een tof verhaal tegenkomt. ...»
      valdanieuws VALDA Bron: valda.nl
    • Onze redactie leest elke dag alle kranten en tijdschriften. De stukken die ze het interessantst vinden selecteren ze. Ons data-team werkt aan een algoritme dat jou continu probeert te verrassen. Misschien ben je bijvoorbeeld niet geïnteresseerd in artikelen over duurzaamheid en zou je nooit de VPRO Gids lezen, maar kunnen we je toch boeien met een artikel uit dat blad onder de kop: “Je huis volstouwen met prullaria van de Action. Dit zijn de gevolgen” ...»
      Alexander Klöpping Bron: medium.com 11/01/2017
    • De redactie doet bij ons nog aanbevelingen. We willen eerst zeker weten dat de suggesties die de software maakt acceptabel zijn.
      Laura Ankersmit hoofd digitale media NOS Bron:
    • In de zomer rolt nieuwssite 'Mijn NU' uit. Gebruikers kunnen aangeven welk nieuws ze willen volgen en waar ze pushberichten over willen ontvangen. De ontwikkeling van algoritmes blijft hoog op onze agenda staan. ...»
      Gert-Jaap Hoekman hoofdredacteur NU.nl Bron:
    • Hotpot is een locatiegebaseerde aanbevelingsmachine die ‘aangedreven wordt door jou en je vrienden’. Dit nieuw product komt niet als een verrassing aangezien ‘locatie’ één van de snelst groeiende segmenten is in de technologie-industrie. ...»
      Tom Bogaert QueroMedia Bron: queromedia.be 16/11/2010
  • Gevolgen van nieuws op maat

    • De journalist blijft ondanks de verpersoonlijking van nieuws een vinger in de pap houden van wat de lezer zou moeten zien.
      Nick Kivits Villamedia Bron:
    • Dit zal op termijn ook de Nederlandse televisiekijkers bereiken, voorspelt Arno Otto, directeur digitaal van RTL Nederland. De kijker zal volgens hem niet langer genoegen nemen met dezelfde commercial voor iedereen. De techniek maakt het nu nog niet mogelijk, maar als elke tv is aangesloten op internet is er eigenlijk geen onderscheid meer tussen gewone tv en online video. En daarom, zegt Otto, investeert RTL volop in een ‘ecosysteem’ voor slimme advertenties. Eerst voor het web, en op termijn ook voor tv. ...»
      Arno Otto directeur digitaal RTL Nederland Bron: nrc.nl
  • Behoefte aan nieuws op maat

    • Lezers van digitale content hebben andere voorkeuren dan lezers van de traditionele print-editie. Zo wil een digitale lezer doorklikken naar gerelateerde artikelen, video's bekijken, reageren op artikelen en archieven doorzoeken. Veel van de huidige web-edities van kranten voldoen niet aan deze behoefte. Kranten kunnen beter op deze voorkeuren van gebruikers inspelen door in een zogenaamde 'web-editie-plus' unieke content te bundelen met gerelateerde aanbiedingen, kortingen en productinformatie. Daarnaast hebben lezers behoefte aan losse artikelen en willen op basis van hun eigen voorkeur de mogelijkheid krijgen hun eigen nieuwspakket samen te stellen. Uitgevers zouden in deze behoefte kunnen voorzien door hun journalistieke content gefragmenteerd te gaan aanbieden: in plaats van lezers te laten betalen voor een hele (online) editie, kunnen ze de consument de mogelijkheid geven te betalen voor losse artikelen via het zogenaamde 'Metered'-betaalmodel of het strippenkaartprincipe. ...»
      Erik Brouwer PricewaterhouseCoopers Bron: perssupport.nl
    • Het onderscheidend vermogen ten opzichte van gratis alternatieven kan worden vergroot door nieuws op maat aan te bieden aan consumenten. Uit de analyse van de betalingsbereidheid is naar voren gekomen dat bij consumenten een hoge betalingsbereidheid bestaat om te betalen voor digitaal nieuws dat volledig op hen is toegespitst. Voor de nieuwstypen regionaal nieuws, en in minder mate achtergrondnieuws, sportnieuws, financieel nieuws entertainment nieuws en wijknieuws bestaat betalingsbereidheid. Op de consument toegespitste combinaties van deze nieuwstypen vergroot de betalingsbereidheid van consumenten. ...»
      Erik Brouwer PriceWaterhousesCooper Bron:
    • De betalingsbereidheid voor nieuws op maat is het grootst bij regionaal nieuws.
      Erik Brouwer PriceWaterhousesCooper Bron:
    • Het beste verslaan de regionale media de stad waarin zij redactie houden. Door bezuinigingen kunnen zij steeds minder aandacht besteden aan het achterland. In de kleine gemeenten zouden lokale media idealiter het stokje overnemen, maar zijn daar niet toe in staat. Een relatief nieuw verschijnsel als particuliere nieuwsblogs of hyperlocals biedt hiervoor nog geen volwaardig alternatief. Daarnaast blijkt uit gebruiksonderzoek dat de consument behoefte heeft aan een grotere diversiteit aan onderwerpen, genres en bronnen, terwijl dit vaak te wensen overlaat. ...»
      Quint Kik Hermans, Hietbrink Kik enLandman Bron: svdj.nl 01/01/2015
    • De algemene trend lijkt toch te zijn dat regionale, maar vooral lokale media niet volledig
      tegemoet komen aan de behoeften van de gebruiker van lokaal nieuws.
      Niet dat de
      consument de waarheid in pacht heeft en media hun oren zouden moeten laten hangen
      naar de burger, maar op sommige terreinen lijken media te voorzichtig. Uit het
      onderzoek blijkt dat de nieuwsconsument helemaal niet ‘allergisch’ is voor lokaal politiek
      nieuws. Daar komt bij dat ook qua onderwerp,- en genrekeuze media te behoudend
      lijken te opereren; de burger loopt niet weg voor moeilijkere of zwaardere onderwerpen
      en schuwt evenmin verdieping en achtergronden die het nieuws uit zijn plaats duiden.
      ...»
      Quint Kik Hermans, Hietbrink Kik enLandman SvdJ Bron: svdj.nl 01/01/2015

reacties

reacties

reageer

poll