Mattermap.nl maakt gebruik van cookies om goed te kunnen functioneren.
We zijn wettelijk verplicht je hierover te informeren. Klik hier voor meer informatie. sluit

my mattermap

Het verband tussen fitheid en goed zijn in je werk

Mattermap door Het kantoor van Nu 19 oktober 2014

Waarom is sporten goed voor je carrière?

  • Omdat je hersenen beter gaan werken als je echt moet afzien

    • Gaan onze hersenen ook beter werken als we meer bewegen? Bij mensen – jong en oud – die lui zijn geworden, blijkt dat inderdaad het geval. Als zij weer gaan bewegen, dan verbeteren vooral de ‘executieve functies’ van onze hersenen: het vermogen tot initiatief nemen, zaken plannen, impulsen beheersen en zelfregulatie. Allemaal functies die we nodig hebben om zelfstandig te functioneren
      Erik Scherder Hoogleraar Klinische neuropsychologie, VU A' dam Bron: Hetfittebrein.nl
    • Eerst de zweetfactie. Neuropsycholoog Erik Scherder is daarvan een prominent lid. Een dagelijkse dosis afzien, luidt zijn stelling, is noodzakelijk voor ons welzijn. 'Zeker als je wilt dat beweging ook effect heeft op je hersenen. Daarvoor moet je hartslag echt een tijdje achtereen omhooggaan. Zoek je grenzen op (3)! Mensen die steevast voor comfort kiezen, verliezen aan scherpte.' ...»
      Erik Scherder Hoogleraar Klinische Neuropsychologie VU Bron: Psychologie Magazine, november 2013 31/10/2013
    • “Bewegen is het brein masseren,” vertelt professor Erik Scherder. Met sporten of bewegen stimuleer je de doorbloeding in je hersenen. Daar word je niet alleen slimmer van, ook verbeteren de hogere controlefuncties, oftewel de functies die je helpen zelfstandig te functioneren, beter. Zo gaat initiatief nemen, dingen plannen en impulsen beheersen je beter af wanneer je genoeg beweegt.
      Erik Scherder Hoogleraar Klinische neuropsychlogie VU Bron: gezondnu.nl
  • Omdat bewegen helpt om stress tegen te gaan

    • There are several explanations, some chemical, others behavioral. The mental benefits of aerobic exercise have a neurochemical basis. Exercise reduces levels of the body’s stress hormones, such as adrenaline and cortisol. It also stimulates the production of endorphins, the body’s natural painkillers and mood elevators.

      Behavioral factors contribute to the emotional benefits of exercise. As your waistline shrinks and your strength and stamina increase, your self-image will improve. You’ll earn a sense of pride and self-confidence. Your renewed vigor will help you succeed in many tasks, and the discipline will help you achieve other lifestyle goals. Exercise and sports also provide opportunities to enjoy some solitude or to make friends and build networks.
      ...»
      Harvards Men's Health Watch Bron: Harvard Health Publications 31/01/2011
    • Biologically, exercise seems to give the body a chance to practice dealing with stress. It forces the body's physiological systems — all of which are involved in the stress response — to communicate much more closely than usual: The cardiovascular system communicates with the renal system, which communicates with the muscular system. And all of these are controlled by the central and sympathetic nervous systems, which also must communicate with each other. This workout of the body's communication system may be the true value of exercise; the more sedentary we get, the less efficient our bodies in responding to stress. ...»
      American Psychological Association Bron: apa.org
  • Omdat je zelfbeeld erdoor verbetert

    • Behavioral factors contribute to the emotional benefits of exercise. As your waistline shrinks and your strength and stamina increase, your self-image will improve. You’ll earn a sense of pride and self-confidence. Your renewed vigor will help you succeed in many tasks, and the discipline will help you achieve other lifestyle goals. ...»
      Harvard Health Publications Bron: health.harvard.edu
  • Omdat sporten je stemming positief beinvloedt

    • Exercise attacks stress in two ways, according to Matthew Stults-Kolehmainen, Ph.D., a kinesiologist at the Yale Stress Center. He told HuffPost Healthy Living that raising one's heart rate can actually reverse damage to the brain caused by stressful events: "Stress atrophies the brain -- especially the hippocampus, which is responsible for a lot, but memory in particular. When you’re stressed, you forget things."

      Exercise, by contrast, promotes production of neurohormones like norepinephrine that are associated with improved cognitive function, elevated mood and learning. And that can improve thinking dulled by stressful events -- some research even shows how exercise can make you smarter. ...»
      Matthew Stults-Kolehmainen Fysiotherapeut Yale Stress Center Bron: huffingtonpost.com 21/05/2013
    • The mental benefits of aerobic exercise have a neurochemical basis. Exercise reduces levels of the body’s stress hormones, such as adrenaline and cortisol. It also stimulates the production of endorphins, the body’s natural painkillers and mood elevators. ...»
      Harvard Health Publications Bron: health.harvard.edu
    • Een van de mogelijke verklaringen voor de gunstige effecten van een pittige inspanning op de hersenen is dat het ons brein aanzet om brain-derived neurotrophic factor, bdnf, aan te maken. Deze zenuwcel-stimulerende stof geeft ons geheugen en leervermogen een zetje en lijkt de stemming te verbeteren. Vanwege dat laatste doet gezondheidswetenschapper Brenda Penninx, hoogleraar psychiatrische epidemiologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam, momenteel onderzoek naar hardlooptherapie bij mensen met een depressie. 'We wachten nog op de resultaten, maar ik verwacht dat hardlopen net zo effectief zal blijken als antidepressiva. Terwijl het dus niet de vervelende bijwerkingen heeft van pillen.' ...»
      Brenda Penninx Hoogleraar psychiatrische epidemologie VU Bron: Psychologie Magazine 01/12/2013
    • So far there's little evidence for the popular theory that exercise causes a rush of endorphins. Rather, one line of research points to the less familiar neuromodulator norepinephrine, which may help the brain deal with stress more efficiently.
      Work in animals since the late 1980s has found that exercise increases brain concentrations of norepinephrine in brain regions involved in the body's stress response.
      Norepinephrine is particularly interesting to researchers because 50 percent of the brain's supply is produced in the locus coeruleus, a brain area that connects most of the brain regions involved in emotional and stress responses. The chemical is thought to play a major role in modulating the action of other, more prevalent neurotransmitters that play a direct role in the stress response. And although researchers are unsure of exactly how most antidepressants work, they know that some increase brain concentrations of norepinephrine.
      ...»
      American Psychological Association Bron: apa.org
  • Omdat je hersens al beter gaan werken als je gewoon beweegt

    • Die hypocampus zorgt er namelijk voor dat ik in de ruimte kan bewegen, dat ik niet tegen u en u aanliep, er is een afstapje hier, dat ik daar binnen blijf. Dus die hypocampus is een motorisch gebied en een cognitief gebied. Heel veel mensen realiseren zich niet dat dit dezelfde circuits zijn.
      Erik Scherder Hoogleraar Klinische neuropsychologie VU tc 06:07 - 06:25 Bron: DWDD tc 06:07 - 06:25 24/01/2014
    • Maar profiteert je brein ook van zo'n zweetvrij beweegprogramma? Daarover zijn onze deskundigen het onderling oneens, al kunnen verbeterde bloedwaarden natuurlijk nooit slecht zijn voor je brein. Opvallend nieuws in dit verband zijn de voorlopige onderzoeksuitkomsten waarvan Eddy van der Zee, hoogleraar moleculaire neurobiologie aan de Rijksuniversiteit Groningen, melding maakt. Hij heeft proefpersonen een paar keer per week kort op de Powerplate gezet en constateert dat dat al voldoende lijkt om de hersenen vitaler te maken. Meer over de trilplaat op pagina 38. ...»
      Eddy van der Zee Hoogleraar moleculaire neurobiolgie RUG Bron: Psychologie Magazine 31/10/2013
  • Omdat een mens balans nodig heeft

    • Ik raakte, net als velen van ons, verstrikt in de val van een druk bestaan. Alles willen en geen keuze maken ‘wat wel en wat niet’. Dan heeft de dag te weinig uren en is er geen ruimte meer voor beweging en ontspanning. Dat leidde bij mij tot overgewicht, een te druk leven en weinig lichamelijke activiteit. Het lichaam gaf zijn waarschuwingen wel af, maar daar naar luisteren, daar was geen tijd voor. Tot ik me, na een duidelijke waarschuwing, realiseerde dat het anders moest! Ik heb toen keuzes gemaakt en weer structuur in mijn leven gebracht. Dat hield in: goede voeding, dagelijkse beweging en rust op z’n tijd. Dat bracht me weer terug bij een gezonde leefstijl. De kern daarvan is, BALANS in het dagelijkse leven. ...»
      Ard Schenk Voormalig wereldkampioen schaatsen Bron: hetfittebrein.nl
    • De categorie ‘prikkels om verzuim terug te dringen’ scoorde met gemiddeld zo’n dertien procent nog hoger. Shell, Unilever, Tata Steel, KPN – allemaal zijn ze bezig met programma’s om de vitaliteit van hun werknemers te vergroten. Geerdink van ArboNed onderschrijft de trend: ‘Het accent bij werkgevers verschuift van verzuimaanpak naar preventie. Tijdens de crisisjaren is daar tijdelijk op bezuinigd, want dergelijke programma’s zijn kostbaar. Nu de economie aantrekt, nemen de investeringen van werkgevers in leefstijlprogramma’s weer toe.’
      Een nog belangrijker factor is de verandering die zich dankzij de computer sluipenderwijs heeft voltrokken op de werkvloer: van staand naar steeds meer zittend werk. En van alle inwoners van Europa zit uitgerekend de Neder­lander het meest, zo blijkt uit onderzoek van het VUmc: gemiddeld zeven uur per dag of langer. De gemiddelde Duitser of Belg zit anderhalf uur minder. Een Roemeen komt maar tot 3,2 uur stoel per dag. Dat is geen vooruitgang, zoals je zou kunnen denken, maar funest. ‘De beenspieren zijn de grootste van het lichaam,’ doceerde senior onderzoeker Hidde van der Ploeg van het VUmc afgelopen oktober. ‘Zo’n grote spiergroep moet je niet urenlang ongebruikt laten.’ Van der Ploegs onderzoek bracht aan het licht dat dagelijks meer dan een uur of tien zitten de kans op vroegtijdig overlijden met veertig tot zestig procent verhoogt. En voor het zo ver is, liggen hart- en vaatziektes, diabetes, obesitas en kanker op de loer. Zitten, kortom, is voor de werknemer een levensgevaarlijke en voor de werkgevers een dure hobby. Want die laatste groep draait met dik twintig miljard euro per jaar voor de helft van de totale zorgkosten op. Hoe krijg je de Nederlandse werknemer z’n stoel uit? In de strijd tegen de om zich heen grijpende obesitas werd in 2010 het Convenant Gezond Gewicht opgericht, onder voorzitterschap van Paul Rosenmöller. Daarin hebben bedrijven en organisaties een belangrijke rol. Het convenant droeg bij aan de populariteit van leefstijlprogramma’s voor het gezamenlijke personeel. Uit de tweejaarlijkse Werkgevers Enquête Arbeid van TNO blijkt dat in 2010 negen procent van hen het bevorderen van een gezonde levensstijl had ingevoerd als nieuw beleid. Twee jaar later volgde nog eens acht procent. De categorie ‘prikkels om verzuim terug te dringen’ scoorde met gemiddeld zo’n dertien procent nog hoger. Shell, Unilever, Tata Steel, KPN – allemaal zijn ze bezig met programma’s om de vitaliteit van hun werknemers te vergroten. Geerdink van ArboNed onderschrijft de trend: ‘Het accent bij werkgevers verschuift van verzuimaanpak naar preventie.
      ...»
      Vitaliteit op het werk Bron: Vrij Nederland 23/07/2014

reacties

reacties

reageer

poll