Docent, innovator en muzikant Kasper van der Meulen gebruikte Mattermap tijdens een les natuurkunde/biologie in de brugklas op Laar & Berg in Laren (NH)

Hoe heb je les gegeven met Mattermap? 

We hebben bij wijze van test met de klas een mattermap gemaakt, met plannen voor het volgende schooljaar. Ik vroeg de leerlingen tweets te sturen met wat ze graag volgend jaar zouden willen doen. Ik vroeg ze om me ook linkjes naar coole filmpjes te sturen, bijvoorbeeld van proeven die we kunnen gaan doen.

En deden de leerlingen dat?

Ja, ik maak vaker gebruik van twitter in de les. Dan vraag ik de klas om iets op te zoeken op internet en mij te tweeten. Dus dat zijn ze wel gewend. Ik laat dan de twitterstroom op het smartboard zien, zodat we gezamenlijk kunnen kijken naar hun ideeen, of naar de linkjes die ze sturen. Dus dat zijn ze wel gewend.

Hoe heb je Mattermap daarbij gebruikt?

Ik heb de tweets van de leerlingen aan mijn Mattermap-account toegevoegd en op het scherm een mattermap gemaakt, waarbij ik hun ideeën een beetje heb geordend naar soort. Er bleken drie soorten te zijn: ontleden van dieren, zelf maken van eten en proefjes. We kunnen de mattermap na de zomer openmaken om te kijken wat voor leuke dingen we hadden bedacht. Dus dat is wel heel handig.

Vind je Mattermap geschikt voor het onderwijs?

Ja, ik zie twee voordelen. Het eerste is dat het ongelofelijk makkelijk werkt. Je kunt er zo mee aan de slag, ook klassikaal. Het tweede is nog belangrijker, de tool kan kinderen helpen om echt goed met bronnen om te laten gaan en meer te doen alleen maar copy-pasten. Kinderen zijn nu heel slim in het vinden van informatie en dan veranderen ze vervolgens vijf woorden waardoor ze de anti-plagiaat software ontlopen en dan zeggen ze dat verschillende bronnen hebben gebruikt. Maar dat hebben ze helemaal niet. Als je leerlingen zelf een mattermap laat maken, is copy-pasten gewoon een onderdeel van het werk en moeten ze vervolgens laten zien dat ze kunnen nadenken.

Wat zou je willen veranderen aan Mattermap?

Het zou mooi zijn als je tweets automatisch kunt laden in je account. Nu heb ik de tweets van de leerlingen zelf in de mattermap gezet. Maar ik zie ook andere toepassingen, leerlingen kunnen zelf ook mattermaps maken.